Orléans Ville English Language Teachers' Site
Welcome Dear Guest at Orléans Ville English Language Teachers' Forum.

Take your time to browse the contents of some sections or register , if you wish to , so as to have a full access to the content. We'll be so glad to count you among our humble family members if your choice is the latter.

Bye for now!
Orléans Ville English Language Teachers' Site
Welcome Dear Guest at Orléans Ville English Language Teachers' Forum.

Take your time to browse the contents of some sections or register , if you wish to , so as to have a full access to the content. We'll be so glad to count you among our humble family members if your choice is the latter.

Bye for now!
Orléans Ville English Language Teachers' Site
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


A Professional Spot For All English Language Teachers
 
HomeLatest imagesRegisterLog in
Search
 
 

Display results as :
 

 


Rechercher Advanced Search
Latest topics
» Getting to Know the TOEFL
News: Catch Up Sessions!! EmptyTue 9 Apr - 1:02 by Solinet

» Yearly Planning 1 AS & 2AS (All Subjects)
News: Catch Up Sessions!! EmptySun 17 Feb - 21:20 by Youcef DZ

» 2009/2010 Yearly Planning (Gestion Economie)
News: Catch Up Sessions!! EmptySun 27 Jan - 17:56 by Nacera Elahcene

» YEARLY PLANNING-2 A.S-Literary Streams
News: Catch Up Sessions!! EmptyWed 16 Jan - 0:16 by skynet

» The Writing Process
News: Catch Up Sessions!! EmptyMon 7 Jan - 21:35 by dida

» CAPES Sequence Plan : No Man is an Island "Reading and Writing"
News: Catch Up Sessions!! EmptySun 30 Dec - 15:09 by hopefulwealth

» Very interesting Grammar practice:the comparative /superlative forms
News: Catch Up Sessions!! EmptyFri 28 Dec - 18:17 by hopefulwealth

» Doctoral Thesis : Approaches to Teaching Writing (Abdelhak Nemouchi)
News: Catch Up Sessions!! EmptyMon 19 Nov - 21:06 by Abonoran goussat

» 1st Year Scientific Streams Yearly Planning 2009-2010
News: Catch Up Sessions!! EmptyMon 19 Nov - 1:03 by dexuse

» 1st Year Literary Streams Yearly Planning 2009-2010
News: Catch Up Sessions!! EmptyMon 19 Nov - 0:56 by dexuse

Guests’ Number since June 2011
News: Catch Up Sessions!! Pageviews=1
Social bookmarking
Social bookmarking reddit      

Recommend Orléans Ville English Language Teachers Forum

Bookmark and share the address of Orléans Ville English Language Teachers' Site on your social bookmarking website
Useful Software

 

 

 

 

  

 

 

 

 

Keywords
ISLAND exam evaluation UNIT waste POLLUTION share passive voice grammar revew posters plans teach pair process diagnostic writing first traits test think term NOISE paper lesson
March 2024
SunMonTueWedThuFriSat
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
CalendarCalendar

 

 News: Catch Up Sessions!!

View previous topic View next topic Go down 
Author Message
Redouane
Site Reviewer
Site Reviewer
Redouane


News: Catch Up Sessions!! Vide
PostSubject: News: Catch Up Sessions!!   News: Catch Up Sessions!! EmptySat 9 Mar - 20:11

كشفت التقارير المنبثقة عن اللجان الثلاث لمديريات التربية،
أخطاء بالجملة في مناهج التعليم الابتدائي، وكثافة في الأنشطة والمواد
الموجهة لتلاميذ السنة أولى ابتدائي لا تتماشى مع سنهم، في الوقت الذي
طالبت بضرورة إلغاء الدورة الاستدراكية واعتماد "نظام الإنقاذ" للتلاميذ
الحاصلين على معدل 4.5 على 10. في حين أكدت لجنة التعليم المتوسط أن هناك
ما يعرف "بالقطيعة العلمية" في حلقة المعلومات المعرفية بين المراحل
التعليمية الثلاث، وهو ما اعتبرته السبب الرئيسي لإعادة التلاميذ وتسربهم.

.

أخطاء في مناهج التعليم.. ومطالبة بإدراج أدباء في دروس المطالعة

وأفادت مصادر مطلعة على ملف الإصلاح الخاص بمرحلة التعليم
الإلزامي، أنه عقب انعقاد اجتماعات اللجان الثلاث لمراحل التعليم الثلاث
على مستوى مديريات التربية، والتي ضمت مفتشين، معلمين، مديرين وممثلي
النقابات المعتمدة، وممثلي جمعيات أولياء التلاميذ، حملت التقارير
الميدانية مجموعة من الملاحظات، المتعلقة بالجانب البيداغوجي، حيث أكدت
التقارير وجود أخطاء جوهرية في المناهج الموجهة للطور الابتدائي، معنى ذلك
أن الدروس المقدمة للتلاميذ لا تربطهم بواقعهم ومحيطهم، وأحسن دليل على ذلك
هو الدرس المتعلق "بالكلب فوكس"، أين تم استخدام الخيال، بإبراز صورة
الكلب وهو يتكلم، وعليه فقد علق أعضاء لجنة التعليم الابتدائي على الموضوع
بأن استعمال الخيال في هذه المرحلة "خاطئ"، بالإضافة إلى الغموض في دروس
القواعد وغياب الانسجام في المناهج والوثائق المرافقة للمعلم، وبالتالي فهي
لا تنسجم تماما مع التوزيع السنوي المنجزة في مناهج التعليم الابتدائي،
مما يجعل الأستاذ مضطرا للعودة إلى الكتاب المدرسي. كما انتقدت اللجنة
استعمال نصوص لا تتطابق مع واقع التلميذ، وكذا وضع التلميذ داخل عالم
يتنافى وواقعه الأسري، الاجتماعي والديني .

.

المقاربة بالكفاءات نظام "نظري" غير قابل للتطبيق

وطالبت اللجنة بإعادة دراسة المناهج والبرامج دراسة كلية بإشراف
أساتذة، ومعلمي التعليم الابتدائي، كما انتقدوا نظام المقاربة بالكفاءات،
الذي اعتبروه نظاما "نظريا" وغير تطبيقي، وفي الشق المتعلق بظروف التمدرس،
طالبت اللجنة بوضع ميزانية خاصة بالمدارس، حيث لا يمكن الحديث عن تكافؤ
الفرص حول ظروف التمدرس بمختلف الابتدائيات بحكم وجود تفاوت على مستوى
البلديات من حيث التجهيز والميزانية، لهذا أصرت اللجنة على استقلالية
المدرسة الابتدائية بتخصيص ميزانية خاصة بها، من طرف الوزارة مع إجبارية
توظيف أعوان المساعدة.

.

تكوين الأساتذة "ارتجالي" يقدم الكم على النوع

وفي الجانب المتعلق بالتكوين، أجمع المتدخلون على فشل ذريع لسياسة
التكوين المعتمدة من قبل الوصاية والمطبقة من قبل مديريات التربية، حيث
أكدوا أن التكوين يفتقد إلى الأسس العلمية وتحديد الأهداف الإجرائية.

وفي الشق الخاص بالامتحانات الرسمية، شددت اللجنة على ضرورة إلغاء
الدورة الاستدراكية واعتماد "نظام الإنقاذ" للتلاميذ المتحصلين فقط على
المعدل 4.50 على 10، لأن اعتماد نظام الاستدراك قد حول الامتحان إلى
"بريكولاج تقويمي"، وبناء على نتائج التلاميذ المحققة في مختلف المراحل
التعليمية، أجمع أعضاء اللجنة، على تقليص سنة من التعليم الابتدائي كان
تقليصا "ارتجاليا"، لم يأخذ برأي إطارات الميدان، مما يستلزم في نظرهم
إعادة النظر في هذا التوزيع واعتماد العمل بالدوام الواحد، أي انطلاق
الدراسة من الثامنة صباحا إلى غاية الثانية زوالا، وتأخير الدخول إلى
الثامنة والنصف.
Back to top Go down
 

News: Catch Up Sessions!!

View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum: You cannot reply to topics in this forum
Orléans Ville English Language Teachers' Site :: News Section :: News -