Orléans Ville English Language Teachers' Site
Welcome Dear Guest at Orléans Ville English Language Teachers' Forum.

Take your time to browse the contents of some sections or register , if you wish to , so as to have a full access to the content. We'll be so glad to count you among our humble family members if your choice is the latter.

Bye for now!
Orléans Ville English Language Teachers' Site
Welcome Dear Guest at Orléans Ville English Language Teachers' Forum.

Take your time to browse the contents of some sections or register , if you wish to , so as to have a full access to the content. We'll be so glad to count you among our humble family members if your choice is the latter.

Bye for now!
Orléans Ville English Language Teachers' Site
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


A Professional Spot For All English Language Teachers
 
HomeLatest imagesRegisterLog in
Search
 
 

Display results as :
 

 


Rechercher Advanced Search
Latest topics
» Getting to Know the TOEFL
News: 93.000 Teachers Absent Purposedly EmptyTue 9 Apr - 1:02 by Solinet

» Yearly Planning 1 AS & 2AS (All Subjects)
News: 93.000 Teachers Absent Purposedly EmptySun 17 Feb - 21:20 by Youcef DZ

» 2009/2010 Yearly Planning (Gestion Economie)
News: 93.000 Teachers Absent Purposedly EmptySun 27 Jan - 17:56 by Nacera Elahcene

» YEARLY PLANNING-2 A.S-Literary Streams
News: 93.000 Teachers Absent Purposedly EmptyWed 16 Jan - 0:16 by skynet

» The Writing Process
News: 93.000 Teachers Absent Purposedly EmptyMon 7 Jan - 21:35 by dida

» CAPES Sequence Plan : No Man is an Island "Reading and Writing"
News: 93.000 Teachers Absent Purposedly EmptySun 30 Dec - 15:09 by hopefulwealth

» Very interesting Grammar practice:the comparative /superlative forms
News: 93.000 Teachers Absent Purposedly EmptyFri 28 Dec - 18:17 by hopefulwealth

» Doctoral Thesis : Approaches to Teaching Writing (Abdelhak Nemouchi)
News: 93.000 Teachers Absent Purposedly EmptyMon 19 Nov - 21:06 by Abonoran goussat

» 1st Year Scientific Streams Yearly Planning 2009-2010
News: 93.000 Teachers Absent Purposedly EmptyMon 19 Nov - 1:03 by dexuse

» 1st Year Literary Streams Yearly Planning 2009-2010
News: 93.000 Teachers Absent Purposedly EmptyMon 19 Nov - 0:56 by dexuse

Guests’ Number since June 2011
News: 93.000 Teachers Absent Purposedly Pageviews=1
Social bookmarking
Social bookmarking reddit      

Recommend Orléans Ville English Language Teachers Forum

Bookmark and share the address of Orléans Ville English Language Teachers' Site on your social bookmarking website
Useful Software

 

 

 

 

  

 

 

 

 

Keywords
paper revew evaluation posters waste lesson voice grammar pair exam test writing passive plans traits term UNIT diagnostic teach think share ISLAND first NOISE process POLLUTION
March 2024
SunMonTueWedThuFriSat
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
CalendarCalendar

 

 News: 93.000 Teachers Absent Purposedly

View previous topic View next topic Go down 
Author Message
Redouane
Site Reviewer
Site Reviewer
Redouane


News: 93.000 Teachers Absent Purposedly Vide
PostSubject: News: 93.000 Teachers Absent Purposedly   News: 93.000 Teachers Absent Purposedly EmptyFri 11 Oct - 20:49


يتغيّب عن المؤسسات التربوية بأطوارها الثلاثة ما يقارب 93 ألف معلم وأستاذ دون أعذار، فيما ارتفعت الإجازات المرضية بحوالي 30 بالمائة، وهي حالات تتسبّب في تأخر الدروس وعامل للجوء الأولياء إلى الدروس الخصوصية لتعويض أبنائهم عن ما يفوتهم من دروس. 
تجد وزارة التربية نفسها في مأزق كبير إزاء معالجة الغيابات المتكررة للمعلمين والأساتذة، فلا تملك سوى آلية الخصم من الرواتب الشهرية، لاسيما إذا كانت الغيابات دون أعذار، لكنّها آلية بدأت تفقد تطبيقها وسط المؤسسات التربوية نظرا للجوء للمعلمين والأساتذة إلى الإجازات المرضية التي ارتفعت بحدود 30 بالمائة في السنة (141 ألف معلم وأستاذ يتحجّجون بالعطل المرضية).
و قال مسؤول بوزارة التربية، أنّ غيابات المدرسين تقف ورائها 7 أسباب رئيسية وهي في أصلها ”أسباب واقعية” رغم أنها تنعكس سلبا على السير الحسن لتعلم التلاميذ، ومن المفروض أن يجد المعنيّون بملف الغيابات بالوصاية حلولا لتلك الأسباب.
وتصدر تلك الأسباب حاجة ”الأساتذة المتعاقدين” الذين هم بصدد الترقية إلى الذهاب للإدارات الحكومية الأخرى المسؤولة عن مراقبة الملفات، وثانيا عدم توفر رياض أطفال وصيدليات صغيرة إلى جوار المدارس، وثالثا عدم توفر السكنات الوظيفية للمعلمين والأساتذة القادمين من مناطق أخرى، ورابعا تعيين الأزواج والزوجات والأقارب في مناطق متباعدة، مما يضطر المعلمين، على سبيل المثال، لأخذ عطل نهاية أسبوع طويلة لزيارة أهاليهم.
وعن السبب الخامس، فيتعلّق بالمسافات الطويلة التي يقطعها المعلمون والأساتذة إلى مراكز البريد من أجل تقاضي رواتبهم الشهرية ووقوفهم في الطوابير الطويلة، ما يضطرهم إلى أخذ يوم واحد على الأقل لسحب أجورهم نهاية الشهر، بينما السبب السادس، ضعف رواتب فئة من المعلمين وهو عامل يدفعهم للبحث عن وظائف إضافية، أما سابعا متصل بضعف الحالة الصحية للمعلمين، ويتمثل السبب الثامن والأخير في صعوبة وجود المعلمات من يتكفل بأولادهن.
وقدمت لوزارة التربية، اقتراحات من قبل مختصين للتقليل من ظاهرة الغيابات لضمان تعلم حسن للتلاميذ، وتتمثل هذه الاقتراحات في بناء  رياض أطفال وصيدليات صغيرة إلى جوار المدارس، وإنشاء سكنات للمعلمين الذين يحضرون من مناطق أخرى، وتفادي تعيين الأزواج والزوجات في مناطق متباعدة، وطلب تقريب مراكز البريد من المؤسسات التربوية للحصول على رواتبهم منها، والأهم  تعزيز آليات الرقابة على تغيّب المعلمين والأساتذة، من خلال زيادة قدرات المفتشين واستقدام مفتشين جدد لتغطية جميع المدارس في جميع مقاطعات التعليم.
Back to top Go down
 

News: 93.000 Teachers Absent Purposedly

View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum: You cannot reply to topics in this forum
Orléans Ville English Language Teachers' Site :: News Section :: News -